Koen Vanmechelen (Glasstress)

Under my skin - C.C.P.- Franchetti

Een schitterende jas uit gevederte geeft een koninklijk aura aan deze installatie. Hoewel de jas bestaat uit de veren van een ogenschijnlijk banaal dier - de kip - is het resultaat verbazingwekkend. De jas wordt gedragen door de kunstenaar/schepper die gebruik maakt van zijn eigen creatie. De veders zijn afkomstig van de vijftiende generatie van een gekruist kippenras voor het Cosmopolitan Chicken Project van de kunstenaar.

Het dier, de Mechelse Silky of Mechelse zijdekip, is ongetwijfeld het mooiste ras gekweekt door Vanmechelen. De kippen zijn zo ongewoon omdat hun veren op bont lijken. De kraag van de jas is gemaakt uit kippenkoppen in glas, een medusa-achtig ornament. De koppen staan niet symbool voor gevaar maar voor inspiratie.  Alle dieren stierven een natuurlijke dood. Constructie en niet destructie ligt aan de basis van deze pracht.

In deze installatie doet de jas dienst als tweede vacht voor de schepper en als totem. De nadruk ligt op de co-evolutie van de mens en de kip, de samenwerking tussen kunstenaar en dier. Wie wordt hier beter van? De kip van de mens of de mens van de kip? "Under my skin" betekent dat zij allebei voordeel halen uit de kruising, de co-evolutie en het surplus aan wederzijdse energie.

Hybriditeit is het codewoord.

Waar het hoofd van de kunstenaar zou moeten zitten, bovenop de kapstok zien we een glazen krans in Venetiaans glas. Met een hi-tech afdruk op glas van de Mechelse Silky. De kunstenaar is de kip, die de kunstenaar is. Zij zijn uitwisselbaar, ze dragen elkaar. Zij leven in koninklijke transparantie, staan open voor elkaar en de wereld. De scepter in Venetiaans glas bezegelt hun pact. De schepper en de schepping zijn elkaars totem, altijd onder elkaars huid.

 Patience - C.C.P. - Murano

The Berengo Centre for Contemporary Art and Glass is de tweede plaats waar Glasstress tentoongesteld wordt en is de geknipte locatie voor ‘Patience – C.C.P.’; een constructie opgebouwd uit 3 kooien, die glazen en struisvogeleieren beschermt en kooit. Welk nieuw leven kan hieruit voortspruiten?

Context: Glasstress

De gastkunstenaars kregen de vraag om hun visie te geven op de thema's licht en warmte, de componenten van vuur, het destructieve/creatieve element verbonden met de vorming van het universum en de oermaterie, de chaos. De energie van zonnestralen produceert het licht en de warmte die alle levensvormen nodig hebben voor hun overleving op deze planeet. Licht en warmte zijn fundamenteel voor glas - licht maakt een integraal deel uit van onze perceptie van glas terwijl hitte nodig is om glas vorm te geven.

locaties:
Istituto Veneto di Scienze Lettere ed Arti / Palazzo Cavalli – Franchetti
Campo S. Stefano, 2847
30124 Venice
Berengo Centre for Contemporary Art and Glass
Campiello della Pescheria
30141 Murano, Venice

*Koen Vanmechelen stelt ook zijn werk Evolution of a Hybrid – CC®P
 voor in Pavilion 0, Signum Foundation Palazzo Donà Campo San Polo 2177

Bio

De Belg Koen Vanmechelen (1965) is een internationaal gerenommeerd, conceptueel kunstenaar. In zijn grensverleggende werk staat bioculturele diversiteit centraal. Rond dit thema werkte Vanmechelen de afgelopen tien jaar samen met wetenschappers uit verschillende disciplines. Deze grensoverschrijdende projecten leverden hem in 2010 een eredoctoraat op van de Universiteit Hasselt en de Golden Nica Hybrid Art in 2013.

Koen Vanmechelen is vooral bekend van zijn ʻCosmopolitan Chicken Projectʼ (CCP). Een uniek artistiek project dat hij eind jaren negentig lanceerde. In dit project staat de kip centraal en meer bepaald het kruisen van nationale kippenrassen tot ʻkosmopolitische kippenʼ. Met de Mechelse Styrian, een kruising tussen de Sloveense Styrian en Mechelse Senegal, zitten we anno 2013 al 17 generaties ver. Deze Mechelse Senegal kwam een jaar eerder uit het ei gekropen, als het resultaat van de Afrikaanse Poulet de Senegal en de Mechelse Fayoumi, die op zijn beurt in 2011 werd voorgesteld op de biënnale van Venetië. Vanmechelen gebruikt een palet aan media voor de realisatie van de drie grote projecten die zijn oeuvre uitmaken: van video, glas en innovatieve 3D-technieken tot installaties, schilder- en beeldhouwwerk. De drie projecten zijn ʻCosmopolitan Chicken Research Projectʼ (CC®P), zijn houten beeld ʻCosmogolemʼ en het fertiliteitsproject ʻWalking Eggʼ. Deze drie ondersteunende stichtingen werden in 2011 gegroepeerd in een nieuw instituut onder de naam ʻOpen University of Diversityʼ.

Koen Vanmechelen presenteerde zijn werk op bijna alle continenten, van de VS tot China en Senegal tot IJsland. In België was hij al te gast in verschillende musea en andere locaties zoals de Verbeke Foundation, Watou, Museum M en Z33. Verder liepen er solo- en groepstentoonstellingen in onder andere National Gallery London, Victoria and Albert Museum (Londen), museum Kunst Palast (Düsseldorf), Venice Projects (Venetië), Muziekgebouw aan ’t IJ (Amsterdam) en Pushkin Museum (Moskou). Naast de Biënnale van Venetië was zijn werk ook te zien op die van Moskou, Dakar en Poznan, op de World Expo Shanghai 2010, de triënnale van Guangzhou, Manifesta 9 en op dOCUMENTA (13).

Vanmechelen woont in de Limburgse gemeente Meeuwen-Gruitrode en is ereburger van zijn geboortestad Sint-Truiden. In juni 2011 vestigde hij zijn werk – en uitvalsbasis aan de Hasseltse kanaalkom.

www.fashion.arts.ac.uk
www.koenvanmechelen.com