The Base of Venice

The Base of Venise
Robert Suermondt
Installation | Performance
Curator: Farid Chaïb-Sedduk (CSCA)                     
Castello 925 +Plus
Castello 780 Fondamenta San Giuseppe I-30122 Venise
http://www.castello925.it
9 - 30 mei 2015
Presconferentie: les 6-7 Mei, van 14 tot 18 uur
De openingsreceptie  : 8 Mei van 18 tot 22 uur

Ter gelegenheid van de opening van een nieuwe expositieruimte nodigt Castello 925+Plus Gallery Chaïb-Sedduk Contemporary Art Projects (CSCA) uit voor een nieuwe internationale samenwerking door samen met Robert Suermondt in een ‘intieme performance’ een unieke installatie te creëren voor de Biënnale van Venetië in 2015.

Robert Suermondt (Nederland, Zwitserland en Slovenië) is geboren in Genève in 1961. Hij studeerde kunst aan de École Supérieure des Arts Visuels (ESAV) in Genève en volgde nadien een postgraduaat aan De Rijksakademie in Amsterdam. Sindsdien woont hij in Brussel waar hij sinds 1986 op regelmatige basis zijn werk exposeert in collectieve en persoonlijke tentoonstellingen.

The Base of Venice is een installatie die speciaal is gecreëerd voor de Biënnale van Venetië in 2015 waar bezoekers dit unieke stuk zullen kunnen bewonderen in zijn omhulsel.

De bezoekers worden ondergedompeld in de visuele ambitie van de ruimte en moet vervolgens focussen boven het centrale werk in de lichtstraal om zichzelf terug te vinden in de diepte en het beeld, het thema van het werk te ontdekken.

The Base of Venice toont twee chromatische en symptomatische realiteiten die de geest van de ruimte, de grondslag en de bezoeker delen. Deze contemplatieve immersie dringt door tot in alle zintuigen.
Als onderdeel van de show plaatst Robert Suermondt een urne aan de uitgang van de tentoonstelling voor feedback. Bezoekers kunnen een omslag in de urne stoppen met daarop indrukken, gevoelens en emoties die ze ervoeren terwijl ze werden ondergedompeld in de grondslag van de kunstenaar.

     Met zijn picturale installatie mobiliseert Robert Suermondt de bezoeker in zijn relatie tot het beeld als een onderhandelingsruimte. En voelt hij diep de eigendom van dit ultieme niveau. Deze introspectie als totaalperceptie draait rond de installatie om de hypothese van een ontmoeting tussen beide heterogene sets in vraag te stellen.