The Revenge of the Common Place

A Triple History of Appropriation and Illusion on behalf of the Brillo Box, and some other Stories on Copies and Originals

FRANCIS ALŸS, SONG DONG en RINUS VAN DE VELDE

Curator: Hans Maria De Wolf
Palazzo Nani Mocenigo – Dordoduro 960, 30123 Venetië
9 mei – 31 juli 2015

Kunstenaars Francis Alÿs, Song Dong en Rinus van der Velde werden door curator Hans De Wolf geselecteerd om het Miniserie van de Vlaamse Gemeenschap te vertegenwoordigen.

De Wolf heeft een controversiële en humoristische expositie ontwikkeld, die is opgebouwd rond enkele van de meest fundamentele misvattingen tussen de Westerse traditie en het Verre Oosten. In het Westen werd het idee van auteurschap traditioneel altijd sterk beschermd en gekoppeld aan het idee van de genie. Vandaag overstijgen veel kunstenaars uit de avant-gardistische scene deze ideeën, een trend die misschien al wel is begonnen met Duchamp. Wat nog niet duidelijk is, is de vraag of we al eens hebben nagedacht over de mogelijke gevolgen van deze nieuwe situatie, een vraag die des te duidelijker werd sinds er iemand nieuw op het toneel is verschenen: de Chinese kunstenaar.

Als we de bekende Brillo Boxes van Andy Warhol als uitgangspunt nemen, zal deze tentoonstelling de toeschouwer een nieuw klimaat binnenleiden, waar de status van een kunstwerk als een object onzeker wordt en suggereren dat we misschien bij een ‘post-object-tijdperk’ zijn aanbeland. Deze huidige situatie zal worden behandeld in een nieuw stuk van schilder Rinus Van de Velde, terwijl de expositie in haar geheel nog zal worden verrijkt met een nieuwe installatie van Song Dong en een video van Francis Alÿs.

Opmerkingen van de uitgever
Het origineel in vraag stellen
Sinds hun allereerste verschijning in New York in 1964 werden de Brillo Boxes van Andy Warhol het symbool van een nieuw soort wereld waarin hoge kunst en populaire cultuur niet langer gescheiden waren. Popart werd in die periode de dominante visuele taal, en hoewel de hele beweging was ontstaan uit maatschappijkritiek en scepticisme tegenover de moderne consumptiedrang, kon geen enkele betrokken kunstenaar verhinderen dat zijn werk de favoriete voorwerpen zouden worden van een kunststroming die, in vergelijking met eerdere periodes, zou worden aangeduid als een ‘ondraaglijke lichtheid van bestaan’.
Arthur Danto noemde dit sensationele moment het einde van de dominantie van de culturele elites, een moment dat de hergeboorte van de filosofie betekende uit de ‘gemeenplaats’ waarvan de Brillo Boxes de ultieme uitdrukking was. Terwijl deze ideeën werden opgenomen in de Amerikaanse opvoedingssystemen en nog verder, hadden de gelovigen van Danto’s visie geen oog voor de activiteiten van een aantal mensen (in China bijvoorbeeld) die actief waren in de schaduw van deze mooie nieuwe kunstwereld.
Toen de wereld uiteindelijk bekend werd met vervalsingen en curator De Wolf hen wilde introduceren in een tentoonstelling die hij aan het voorbereiden was in Beijing, besefte hij al gauw dat de Chinezen vandaag gewoon gek zijn op het idee van een kopie. Deze zomer zal De Wolf een aantal objecten voorstellen, die geen kunstwerken zijn, noch kopieën, noch replica’s, noch interpretaties, zelfs geen bewerkingen. Aan de hand van de objecten van deze tentoonstelling kan schilder Rinus van der Velde zich verzoenen met het hele verhaal en een schilderij, gewoon een schilderij, maken. Geen vervalsing.
Sinds het hele idee is ontstaan in China, een universum dat zichzelf moet aanvaarden, met zijn recente (kunst-)geschiedenis en zijn eigen unieke appreciatie van de kopie als het ultieme compliment voor een origineel, werd aan Song Dong gevraagd om deze ideeën te weerspiegelen in een nieuwe installatie. Francis Alÿs zal de tentoonstelling aanvullen. Alÿs woont in Mexico City en stelt de nalatenschap van het ‘origineel’ als formaat al vele jaren in vraag. Zijn bijdrage vormt een aanvulling op de tentoonstelling met het begrip van geweld: waarschijnlijk de oudste uitdrukking van de kopie als een vorm van narcisme.

De heer Hans De Wolf, 1961 - Woont en werkt in Brussel, België
Hans De Wolf is een kunsthistoricus die hoofdzakelijk focust op moderne en hedendaagse kunst, filosofie en esthetiek. In 2009 werd De Wolf door de regering van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest gevraagd om een eerste project te creëren voor Shanghai 2010. Later zouden nog meer projecten volgen, en allemaal zouden ze de enkele van de beste kunstenaars van België overbrengen naar steden als Beijing, Hangzhou, Seoul, Gwangju en Chengdu. Door de jaren heen werd een unieke methodologie ontwikkeld, die kan worden geïnterpreteerd als de verstrengeling van culturele en academische diplomatie, waarbij kunstprojecten de drijfkracht worden achter een intensieve uitwisseling, zoals met lokale universiteiten en kunstscholen. Meer recent, in oktober 2014, was De Wolf curator van de tentoonstelling Master Mould and Copy Room in het museum van de Central Academy of Fine Arts (CAFA) in Beijing.

De heer Francis Alÿs, 1959 - Woont en werkt in Mexico City, Mexico
Het werk van Francis Alÿs bestaat uit performances, video’s, tekeningen, schilderijen en beelden die hij creëert en ontwikkelt in verschillende steden zoals New York, Londen, Lima en Jeruzalem. Alÿs beschrijft de context van zijn artistieke activiteiten als ‘politiek’, maar in het Grieks betekent het woord polis: de stad als plaats van bewustzijn en conflict. Met eenvoudige, ironische en openhartige acties, bestudeert hij de invloed van kunst op het leven in de stad.

De heer Song Dong, 1966 - Woont en werkt in Beijing, China
Song Dong komt uit de avant-gardistische scene van de action art in China en werd een toonaangevend conceptueel kunstenaar bij de hedendaagse artistieke ontwikkeling van China. De artistieke vormen van Songs werk gaan van acties, afbeeldingen en beelden enz. Zijn werk ligt vaak tussen modern en traditioneel, tussen kunst en leven. Ze exploreren vaak de vluchtigheid van menselijk gedrag en de relatie tussen het menselijke geheugen enerzijds en geschiedenis, sentiment, zelfbewustzijn en de externe wereld anderzijds.

De heer Rinus Van de Velde, 1983 - Woont en werkt in Antwerpen, België
Aan de basis van het recente werk van de Antwerpse kunstenaar Rinus Van de Velde ligt een obsessief documentarisch proces waarin de kunstenaar werkt met een archief van fotografische beelden die hij vervolgens gebruikt als basiselementen voor een reeks houtskooltekeningen. Deze tekeningen bevatten geen bepaalde essentie, noch de structuur van het beeld, maar zijn geproduceerd door het effect van de tekening zelf. Van de Velde gebruikt het materiaal om een nieuw verhaal te vertellen.
 

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Rhiannon Pickles, Pickles PR


Organisatie:
Vrije Universiteit Brussel (VUB),
Pleinlaan 2, 1050 Brussel, België
http://www.vub.ac.be/

In samenwerking met:                        
Museum van Hedendaagse Kunst Antwerpen (M HKA)
Leuvenstraat 32, 2000 Antwerpen, België
http://www.muhka.be/

In opdracht van:
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Kunsten en Erfgoed
Arenbergstraat 9, 1000 Brussel, België
http://www.kunstenenerfgoed.be